KOPTEKST-website-kleur-en-emotie_2

VOORUITGANG IN POSITIEVE EN NEUTRALE KLEUREN

Hebben we het over een concept met een persoonlijk karakter (individuele groei, sportieve prestaties of stijgende inkomsten), of een maatschappelijke of economische abstractie?
Blauw, groen en violet geven in ieder geval de toon aan. Naast deze koele kleuren zien we warme kleuren, die ook aardig vertegenwoordigd zijn. Het begrip roept – letterlijk – een regenboog van associaties op. Op een beetje wit na, is er nauwelijks sprake van andere achromaten en al helemaal niet van bruin.

vooruitgang

Grafiek 27 – vooruitgang

Evenwicht

Hier is de invloed van blauw en groen nog sterker.

evenwicht

Grafiek 28 – evenwicht

Betrouwbaarheid

Het concept betrouwbaarheid kan betrekking hebben op persoonlijke eigenschappen, of kenmerkend zijn voor een instantie of een ding. Het is een begrip dat nogal snel als vanzelfsprekend wordt opgevat. Wat dat betreft vallen negatieve concepten veel meer op in het dagelijkse leven. Goede wijn behoeft blijkbaar geen krans.
Die vanzelfsprekendheid leidt ertoe dat betrouwbaarheid geen heftige emoties oproept. Dit in tegenstelling tot het tegendeel, onbetrouwbaarheid. Dat ervaren we als een schending van vertrouwen en leidt tot woede, haat en vijandschap.
Blauw is hier weer het meest gekozen, op ruime afstand gevolgd door groen en – ja, toch weer – wit.

betrouwbaarheid

Grafiek 29 – betrouwbaarheid

Vakmanschap

Wie aan ambachtelijk denkt, denkt meestal ook aan betrouwbaar. Vakmanschap was niet voor niets meesterschap, aldus een nostalgische bierreclame van weleer. In die reclame domineerden oude gereedschappen en veel houten gebruiksvoorwerpen.

vakmanschap

Grafiek 30 – vakmanschap

Samenvattend kunnen we stellen dat de combinatie blauw en groen vooral te vinden is bij begrippen die als positief, maar emotioneel tamelijk neutraal zijn te omschrijven.

6 - vooruitgang evenwicht

Grafiek 31 – blauwe en groene concepten

naar boven

©2019 Willem Visser / ontwerp: BEELD&TAAL txtpro*nl