SCHILDERIJ vd MAAND 19/09

Onder de titel ‘Schilderij van de Maand‘ zet BEELDTAALBLOG maandelijks een schilderij in de etalage om daarmee een virtuele galerie samen te stellen. Het gaat vaak om schilderijen die onder de radar van de ‘grote’ kunstgeschiedenis zijn gebleven; minder bekende meesterwerken die de moeite van het bekijken echter meer dan waard zijn.

Stott of Oldham - The Ferryman

William Stott of Oldham (1857 – 1900)
Le Passuer (the ferryman) (1881)
Olieverf op doek (109 x 215 cm)
Tate Britain, Londen

De tweede helft van de 19e eeuw staat vooral in het teken van het Franse impressionisme en het daaruit voortgekomen neo-impressionisme dat uiteindelijk de kunst van de 20ste eeuw op z’n kop zou zetten. In Nederlandse musea zijn volop Franse impressionisten te vinden, maar de Engelse schilderkunst uit diezelfde periode is veel minder bekend.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de prerafaëlieten uit het Victoriaanse tijdperk die zich (net als de Franse impressionisten) afzetten tegen de academische schilderkunst, maar ook voor de Engelse impressionisten.

William Stott of Oldham (1857 – 1900) is daar een sprekend voorbeeld van.
In eigen land was hij een bewierookt schilder, maar daarbuiten nauwelijks bekend.
Met ‘Le Passeur’ leverde hij een buitengewoon sfeervol werk af.
De avond valt. Twee meisjes staan aan de oever van een rivier te wachten op de veerman aan de overkant van het nagenoeg rimpelloze water.
De meisjes lijken verloren in hun gedachten.
Een verstilde wereld die zich na een mooie zomerse dag in gedempte tinten openbaart. De wind is gaan liggen en de gebouwen aan de overkant weerspiegelen in strakke, simpele geometrie in het water. De compositie is vooral horizontaal, met hier en daar een paar verticale accenten, zoals de berkenboom naast het staande meisje.

Was Stott een impressionist pur sang?
Hij schilderde dit werk in Frankrijk, waar hij een tijdje verbleef in Grez-sur-Loing, een dorpje ten zuiden van Parijs. Hier beoefende hij het schilderen en plein air (hoewel ik me sterk maak dat hij dit doek, gelet op het formaat, buiten geschilderd heeft).
Zijn werk heeft zeker die losse impressionistische toets, maar het kenmerkt zich ook door symboliek. De veerman is immers een figuur die teruggaat tot de Griekse mythologie, waar Charon de overledenen over de rivier Styx naar het dodenrijk bracht. Hij werd voorgesteld als een oude man, lijdend onder de taak die hij tot in de eeuwigheid moet vervullen.
Misschien hoeven we het niet zó diep te zoeken, maar de curator Alison Smith van het Tate Britain merkt terecht op:

It’s quite interesting the relationship between the two girls. The older girl is looking at the ferryman, so there is some recognition of him; whereas the younger girl is just looking at the leaves in the water, so she’s not really aware, she hasn’t reached that state of consciousness yet, that’s perhaps what Stott’s implying.

I suppose the river traditionally is the river of life, [the ferryman] is on the other side, but she seems to be aware that he’s coming towards her. So the idea is that she is aware that death exists in the world and one day Charon will take her over to the other side. That’s the implication, and it’s touched upon, it’s not made overt, it seems to be hidden in the painting, so people at that time who had a classical education would have picked up on that association.

Stott combineert een losse impressionistische opzet met decoratieve elementen zoals de begroeiing langs de waterkant met de suggestie van diepere betekenissen. Dit alles geeft het werk een fascinerende, bijna magische sfeer.

Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, emotie, esthetiek, landschap, licht, schilderij vd maand, weerspiegeling en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op SCHILDERIJ vd MAAND 19/09

  1. Nico Hart zegt:

    Kan het niet zo eenvoudig zijn als dat de schilder dit gewoon een mooi plaatje vond?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s