SCHILDERIJ vd MAAND 19/04

Onder de titel ‘Schilderij van de Maand‘ zet BEELDTAALBLOG maandelijks een schilderij in de etalage om daarmee een virtuele galerie samen te stellen. Het gaat vaak om schilderijen die onder de radar van de ‘grote’ kunstgeschiedenis zijn gebleven; minder bekende meesterwerken die de moeite van het bekijken echter meer dan waard zijn.

hodler

Ferdinand Hodler (1853 – 1918)
Die Jungfrau von Isenfluh aus (1902)
Olieverf op doek (75 x 56 cm)
Kunstmuseum Basel, Zwitserland

Ferdinand Hodler (1853 – 1918) groeide op in een straatarm gezin, maar zou gedurende zijn carrière een behoorlijk fortuin bij elkaar schilderen. Hij geldt als de ‘Schweizer Nationalmaler’ en in 1911 ontwierp hij twee bankbiljetten voor de Zwitserse Bank.
Het kan dus verkeren.

We kennen hem misschien vooral als schilder van symbolistische en hevig allegorische figuurstukken, waarin hij de grote, esoterische en ‘betekenisvolle’ gebaren niet schuwde.

hodlerday1900-2

Ferdinand Hodler (1853–1918)
Der Tag (1900)
Olieverf op doek (160 × 340 cm)
Kunstmuseum Bern, Zwitserland.

In eerste instantie stond hij sterk onder de invloed van Jugendstil. Na 1900 speelde het expressionisme een steeds grotere rol in zijn schilderwerk. Landschappen (met name bergen) bracht hij terug tot krachtige kleurrijke essenties. Ook gingen de weerspiegelingen in bergmeren een steeds belangrijker rol spelen. Daardoor ontstonden soms streng symmetrische composities.

In ‘Jungfrau von Isenfluh aus’ staan we hoog op de berg en kijken we diep het dal in. Toch wordt de diepte niet zozeer gesuggereerd door atmosferisch perspectief. Het is vooral door lijnenspel en grootte dat Hodler ons de diepte invoert. Hierin zien we misschien nog de decoratieve invloed van de Jugendstil terug.

Maar heel in de verte zien we de besneeuwde toppen van die Jungfrau opdoemen uit de wolken, even helder en duidelijk als het dal onder ons. Het is bijna alsof het een ander schilderij betreft. Of misschien moet ik wel zeggen ‘alsof het een andere wereld betreft’, want de aangename groene alpenweiden en –bossen maken hier plaats voor een kille, ongenaakbare omgeving. Dat verschil geeft Hodler treffend weer door de toppen deels te hullen in wolken.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, landschap, ruimte, schilderij vd maand en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op SCHILDERIJ vd MAAND 19/04

  1. Pingback: LANGS BERG EN DAL | BEELDTAAL

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s