SCHILDERIJ vd MAAND 18/05

Onder de titel ‘Schilderij van de Maand‘ zet BEELDTAALBLOG maandelijks een schilderij in de etalage om daarmee een virtuele galerie samen te stellen. Het gaat vaak om schilderijen die onder de radar van de ‘grote’ kunstgeschiedenis zijn gebleven; minder bekende meesterwerken die de moeite van het bekijken echter meer dan waard zijn.

Tom Phillips (1937) is een veelzijdig Engelse kunstenaar. Zijn werk laat zich niet makkelijk in een vakje stoppen. Het is veelzijdig en speels. Phillips heeft ook niet echt een eigen herkenbare stijl van schilderen. Hij citeert veelvuldig uit de rijke geschiedenis van schilderkunst. Zo maakt hij regelmatig gebruik van een pointillistische techniek, maar vinden we abstracte elementen in zijn werk, of refereert hij aan Cézanne.

Ansichtkaarten

Zijn werk heeft vaak een literaire inslag. Als je hem al ergens bij wilt indelen, dan past zijn werk in de traditie van de Engelse popart. Denk dan aan figuren als Peter Blake, Richard Hamilton en David Hockney. Vooral met de eerste twee deelt hij een voorliefde en fascinatie voor alledaagse en toevallig gevonden voorwerpen en onderwerpen, waaronder ansichtkaarten.

Phillips hanteert uiteenlopende technieken. Zo maakt hij schilderijen, zoals het hier getoonde drieluik ‘Benches’, maar maakt hij ook collages en foto’s. Verder ontwierp hij verschillende hoezen van muziekalbums. Daarnaast be- en verwerkt hij boeken. Het bekendste in deze reeks is getiteld ‘A Humument’ (ik kom daar straks nog op terug). Tenslotte is hij ook nog actief als componist (o.a. een opera: ‘The quest for Irma’) en uitvoerend musicus. Ook als portretschilder heeft hij zijn sporen verdiend. Zo maakte hij portretten van de cast van Monty Python inclusief A Parrot (Deseased).

4e06d894446669fc45709d88eb786c60

Tom Phillips (1937) 
Benches (1971)
Acryl op doek (125 x 275 cm)
Tate Gallery, London 

Wat is het verhaal achter ‘Benches’?
We hebben te maken met een drieluik. De zijluiken bevatten een smal horizontaal beeld met verticale kleurbanen; het middenpaneel zes aparte beelden met horizontale kleurbanen en tekst (sjabloonletters, type stencil). Alle afbeeldingen laten mensen zien op bankjes in een park (met uitzondering van het rechterpaneel, waar iedereen juist lijkt weg te lopen van de bank).
Het schilderij ontstond in de woorden van Tom Phillips zelf toen hij in februari 1970 een ansichtkaart in handen kreeg van Battersea Park.

Het past ook in de traditie van popart, waarin het alledaagse en populaire inspiratie kan zijn voor een schilderij, collage of object). In zijn eigen woorden:

‘Most of the many postcard purchases that I have made have the feeling of Ezra Pound’s category, ‘not source material but relevant’. This one however spoke to me directly of mortality. Stark light fused the group while better delineating its members in their isolation and separateness. They were the assembled cast of a tragedy and or its spectators: the ironic brightness of council flowers and the drab gaiety of the surrounding concrete parkland reinforced these impressions.’

Hij moest die dag op het Wolverhampton College of Art zijn en daar aangekomen was het personeel van de administratie net bezig de ansichtkaarten te verzamelen die ze elkaar die zomer hadden gestuurd.

‘Because there were so many unifying factors (provenance, purpose, sunshine, unfactitiousness of choice etc.) another such factor could, by poetic extension, be postulated; that the source photographs for these postcards were all taken in the various places at the same instant as the postcards of Battersea Park.’

Meer kaarten volgden en het project kwam in een stroomversnelling toen hij een jaar later een tweede kaart in handen kreeg met als onderwerp dezelfde bank. Daarmee had hij het onderwerp voor de beide zijpanelen en ontstond het beeld voor het middenpaneel.
Voor het volledige verhaal zie hier.

Hieronder de drie delen van het schilderij afzonderlijk:

tom ph 1

tom ph 2

tom ph 3

Kleurcatalogi

Het motief van de horizontale en verticale kleurstroken komt voort uit de kleurcatalogi die Phillips opbouwde met de verf die hij gebruikte voor de schilderijen waar hij mee bezig was, of als restproducten na een dag schilderen. Soms ontstonden hieruit weer aparte schilderijen die een soort gekleurd dagboek vormden.
De breedte van de stroken bepaalde hij veelal aan de hand van het opgooien van een munt, waarbij het aantal keren kop of munt bepalend was voor de breedte. Het geeft de gelaagdheid en speelsheid aan waarmee Phillips de schilderkunst en de werkelijkheid tegemoet treedt en de toeschouwer iedere keer weer verrast.

A Humument

Zijn meest bekende werk is misschien wel A Humument: A Treated Victorian Novel. Ook dit is weer min of meer bij toeval ontstaan. Phillips ging naar een boekhandelaar om een goedkoop boek te kopen als basis voor een project. Hij kocht toevallig de roman A Human Document geschreven door de Victoriaanse auteur William Hurrell Mallock. Dit vormde het begin van een lang project waarin hij kunst schiep door gebruik te maken van de bladzijden, waarop hij schildert, tekent, collages maakt en sommige delen tekst open laat, waardoor een geheel nieuwe tekst ontstaat met een heel ander verhaal en personages als de oorspronkelijke die door door Mallock waren geschapen.
De hoofdpersoon is een karakter met de naam “Bill Toge”, wiens achternaam alleen voor kan komen op bladzijden waar oorspronkelijke alleen woorden als “together” of “altogether” staan. Verschillende versies zijn inmiddels verschenen van dit zich continuerende project.

Website Tom Phillips.

Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, kleur, schilderij vd maand en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op SCHILDERIJ vd MAAND 18/05

  1. Pingback: SCHILDERIJ vd MAAND 18/12 | BEELDTAAL

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s