SCHILDERIJ vd MAAND 18/03

Onder de titel ‘Schilderij van de Maand‘ zet BEELDTAALBLOG maandelijks een schilderij in de etalage om daarmee een virtuele galerie samen te stellen. Het gaat vaak om schilderijen die onder de radar van de ‘grote’ kunstgeschiedenis zijn gebleven; minder bekende meesterwerken die de moeite van het bekijken echter meer dan waard zijn.

Georges Braque was, samen met Pablo Picasso, grondlegger van het kubisme. In de schilderijen die rond 1910 ontstonden vertonen zij zowel in onderwerp, werkwijze als benadering veel overeenkomsten.

Het lijkt er soms op dat Braque gedurende zijn leven in de gigantische slagschaduw heeft gestaan van Picasso. Maar dat is niet terecht. Braque is als schilder groot genoeg en heeft een overtuigend stempel op de 20ste eeuwse schilderkunst gedrukt.

Het is echter een feit dat Picasso een meer tot de verbeelding van het grote publiek sprekend schildericoon was dan Braque. De flamboyante Spanjaard bleef zichzelf steeds vernieuwen en leek de schilderkunst voortdurend opnieuw ‘uit te vinden’.
Braque bleef zijn hele leven in de buurt van de erfenis van Cézanne. Dat maakte hem in de ogen van de avant-garde op den duur een ouderwetse schilder.

Braque 2

Georges Braque (1882 – 1963)
Het atelier (1939)
olieverf op doek
Metropolitan Museum of Art, New York

In het schilderij ‘Het atelier’ zien we dat Braque het palet met overwegend aardekleuren en grijzen van het ‘klassieke’ kubisme heeft ingeruild voor levendiger kleurgebruik. Gebleven is het spel met perspectief.

De nadruk in dit werk ligt niet op de dieptewerking, maar op decoratieve (kleur)vlakken en structuren. Die zet hij in dit werk naast elkaar en zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden. Dat geeft het schilderij een heldere opbouw die gekenmerkt wordt door een verdeling in verticale banen.

Bruintinten spelen nog steeds een belangrijke rol, vooral in de weergave van houten voorwerpen die het beeld domineren. Ook zijn de meeste kleuren nog steeds gedempt van toon, maar hier en daar vinden we opvallende kleuraccenten, zoals het oranje vlak in de rechterbovenhoek. Denk het weg en het doek wordt een stuk minder stralend.

Door het complementaircontrast versterkt het ook het blauw eronder en in het venster. Merk verder op dat het beeld bestaat uit een lichte en een donkere helft. Rechts domineren de heldere tinten, terwijl links de koelere kleuren overheersen. Door linksonder het oranje terug te laten komen verbindt de schilder beide helften en benadrukt hij de eenheid van het werk.

Violin_and_Candlestick

Georges Braque (1882 – 1963)
Violen en kandelaars (1910)
olieverf op doek (61 x 50 cm)
San Francisco Museum of Modern Art

De eerste kubistische werken van zowel Braque als Picasso kenmerkten zich door veel grijze en bruine tinten. De nadruk lag immers vooral op de ruimtewerking en een spel met perspectief (simultaan perspectief). Een overdaad aan kleur zou dan alleen maar afleiden. Dit zien we in het bovenstaande stilleven uit 1910.

Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, esthetiek, schilderij vd maand en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s