NOGMAALS KLEUR EN EMOTIE

Kleur is onlosmakelijk verbonden met ons leven en heeft onmiskenbaar invloed op onze stemming. Ook heeft vrijwel iedereen een mening over kleur. Om die reden kiezen we heel bewust de kleur van ons interieur, onze auto en kleding.
We profileren ons door middel van kleur; we geven er signalen mee af en kleuren zijn rijk aan symboliek.Bedrijven besteden niet voor niets grote bedragen in de ontwikkeling van huisstijlen en logo’s.

In 2004 publiceerden Kaya en Epps van de University of Georgia de resultaten van een onderzoek onder de titel: Relationship between color and emotion: A study of college students.

Het onderzoek ging als volgt: achtennegentig studenten werden gevraagd om hun emotionele reactie (positief, negatief of neutraal) ten aanzien van een aantal kleuren te geven.
De kleuren waren vijf hoofdtinten (rood, geel, groen, blauw en violet); vijf mengtinten (oranje, groengeel, blauwgroen, blauwviolet en roodviolet) en drie achromaten (wit, zwart en grijs – ook wel neutrale tinten genoemd). Behalve hun emotionele reactie werd ook gevraagd om een reden voor die keuze te geven.

In deze infographic geef ik een visueel overzicht van de uitkomsten (klik hier voor een vergroting).

kleur-en-emotie-2-2

Voor de overzichtelijkheid heb ik hierin niet de neutrale oordelen (‘geen emotie’) meegenomen. Gemiddeld bedroegen deze 3.6%.

Kort samengevat komt het op het volgende neer:

  • Groen levert de meeste positieve associaties (96%) op, gevolgd door geel (94%) en blauw (80%).
  • Rood en paars leveren minder positieve associaties op, hoewel ook hierbij nog altijd 64% aangeeft de kleuren als positief te ervaren, tegen 33% negatief (en de resterende 3% neutraal).
  • Bij de mengtinten levert groenblauw met 80% de meeste positieve associaties op, gevolgd door roodviolet (77% positief).
  • Oranje is goed voor 75% positief, 18% negatief en 7% neutraal.
  • Als laagste staat groengeel (25% positief, 70% negatief en 4% neutraal).
  • Nemen we de achromaten onder de loep, dan zien we dat 61% van de deelnemers een positieve associatie heeft met wit terwijl 19% een positieve associatie heeft met zwart en slechts 7% grijs als positief beoordeelt.

We moeten dit niet verwarren met onderzoek naar favoriete kleuren.
Het geeft een beeld van persoonlijke associaties. Het onderzoek verschilt ook van wat ik zelf heb gehouden in 2009. Daarin vroeg ik namelijk juist om gegeven emoties of concepten te koppelen aan een bepaalde kleur.
Kaya en Epps deden het omgekeerde: zij gingen uit van kleuren en vroegen welke emoties die opriepen.

Dit bericht werd geplaatst in infographic, kleur, onderzoek, psychologie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s