SCHILDERIJ vd MAAND 17/07

Onder de titel ‘Schilderij van de Maand‘ zet BEELDTAALBLOG maandelijks een schilderij in de etalage om daarmee een virtuele galerie samen te stellen. Het gaat daarbij soms om schilderijen die onder de radar van de ‘grote’ kunstgeschiedenis zijn gebleven; minder bekende meesterwerken die de moeite van het bekijken echter meer dan waard zijn.

Toevallig kreeg ik enige tijd geleden in een nieuwsbrief van Artdaily.com dit werk onder ogen:

Caffi 01

Het is van Ippolito Caffi, een Italiaans schilder die leefde van 1809 tot 1866.
Volgens Artdaily  luidt de titel ‘The Canal Grande in Venice seen from the Ponte dell’Accademia, with Santa Maria della Salute’ en gaat het om een olieverfschilderij op doek. Het werkje meet 47 bij 61 centimeter.

Hoewel ik nog nooit van Caffi had gehoord, sprak (de afbeelding) van dit schilderij me meteen aan. Om te beginnen door de kleuren van de achtergrond. Daarnaast speelt Caffi een prachtig spel met licht en donker. De zon schijnt voluit en rondborstig op de huizen aan de linkerkant. Ook op het water valt zonlicht, waardoor het lijkt alsof er een spotje op schijnt. De huizen aan de rechterkant staan juist in de schaduw en daardoor komen de verlichte gevels aan de overzijde nog eens extra zonnig over.
Maar vooral de achtergrond is schitterend: de in grijze tinten geschilderde Santa Maria della Salute is in paarsblauwe mistflarden gehuld. Door de wind en de ochtendzon lost de mist langzaam op en zien we het heldere blauw van de lucht doorkomen.
De kunst van het verhullen en onthullen.

Wie was Ippolito Caffi?
Hij werd geboren in Belluno, een plaatsje 100 kilometer ten noorden van Venetië. In die plaats ging hij rond 1830 naar de academie. Vervolgens ging hij naar Rome en verwierf enige faam door zijn behandeling van het perspectief en zijn werk van Romeinse archeologie.  In 1843 volgde een reis door Griekenland, Constantinopel, Syrië en Egypte.

Hij zou vooral bekend worden door zijn schilderijen waarin hij geraffineerde effecten met licht en atmosfeer combineerde met een nauwgezette weergave van architectonische details. Dat zien we op het hierboven, waarin de mist en het zonlicht (verhullen en onthullen) voor veel kijkplezier zorgt.
Maar speciale lichteffecten laat hij zeker ook zien in dit werk:

Caffi 02

Ippolito Caffi (1809 – 1866)
Nocturnal Celebrations in Via Eugenia at Venice (1840)
Olieverf op doek (27 x 44 cm)
Galleria internazionale d’arte moderna, Venetië

Hier strijden kunst- en maanlicht om de aandacht. De linkerkant van het gebouw staat in een warme oranje-gele gloed waardoor het bijna lijkt alsof het in brand staat. Op de rechterkant schijnt het koude licht van de maan.
De voor- en achtergrond zijn in donker gehuld en laten nauwelijks details zien. Het effect op dit schilderij is nog spectaculairder dan op het eerste doek, dat veel meer gekenmerkt wordt door een ochtendstemming waarin stilte en rust overheersen.

Caffi was zeer betrokken bij de Italiaanse onafhankelijkheidsstrijd tegen Oostenrijk. In 1866 wilde Caffi als oorlogsschilder verslag doen van de slag bij Lissa (1866) op de Adriatische Zee ten tijde van de Pruisisch-Oostenrijkse Oorlog, waarin Italië een alliantie met Pruisen was aangegaan, met als hoofddoel het veroveren van de regio Veneto (waartoe Venetië behoort) op Oostenrijk. Het marineschip waarop hij zich bevond zonk en Caffi vond, net als veel bemanningsleden de dood in de golven.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, kleur, licht, schilderij vd maand en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s