KLEUR: VOER VOOR PSYCHOLOGEN? (2)

In mijn vorige blog schreef ik over de raakvlakken tussen taal en kleur en haalde ik onderzoek aan van Hill en Barton waaruit zou blijken dat rode sportkleding prestatieverhogend werkt.

Het tegendeel, namelijk dat rood juist prestatieverlagend werkt, werd weer door andere onderzoekers vastgesteld. Zij brachten aan het licht dat er twee nadelige effecten optraden bij het zien van rood. Ten eerste presteren we slechter op ‘cognitieve taken’ en ten tweede hebben we bij het zien van de kleur rood zelfs de neiging om complexe cognitieve taken te vermijden.

De onderzoekers gingen ook in op de resultaten van Hill en Barton: het zou daarbij niet zijn gegaan om vergroot zelfvertrouwen en dominantie van de spelers in rood, maar intimidatie door de rode kleding op de blauwe spelers.
Een kwestie van de kip of het ei?

Dressed for sex?

Maar niet alleen in de vechtsport of bij cognitieve taken heeft rood een betekenisvolle invloed, ook bij relaties en seks speelt het een niet te onderschatten rol. Althans, als we onderzoek van Andrew J. Elliot samen met Adam D. Pazda van de Universiteit van Rochester (NY) mogen geloven.

Het idee is dat in de apenwereld rood een signaal is van vrouwtjes dat zij seksueel ontvankelijk en vruchtbaar zijn: ‘Primatologists believe that this red ornamentation is a sexual signal designed to attract mates, and indeed male conspecifics respond to female red with increased masturbation and copulation attempts‘.

Ander onderzoek suggereert ‘that red is an aphrodisiac for men viewing women. Men viewing women on a red background or in red clothing (relative to other chromatic and achromatic backgrounds and clothing) find them more attractive and sexually desirable, intend to spend more money on them, and choose to sit closer to them’.

Elliot en Pazda verrichtten drie onderzoeken.

  1. Ten eerste vroegen zij vrouwen zich te presenteren op een fictieve datingsite. De vrouwen kregen de opdracht zich een voorstelling te maken hoe hun foto eruit zou zien. De ene groep was uit op een stabiele relatie met als einddoel een huwelijk en de andere groep had als doel ‘casual sex’ (zeg maar een ‘vrijblijvend, tijdelijk seksueel avontuurtje’).
  2. Het tweede onderzoek richtte zich op hoe vrouwen zich daadwerkelijk presenteerden op een populaire datingsite. Ook hierin waren twee groepen te onderscheiden; geïnteresseerd in casual sex en geïnteresseerd in de bovengenoemde serieuze relatie.
  3. Het derde onderzoek vergeleek twee websites: de ene website was ‘overtly dedicated to facilitating sexual encounters, one night stands, and swinging’, terwijl de andere website een duidelijke ‘marriage focus’ had.

Uit alle drie onderzoeken bleek dat er significant meer rood voorkwam in de keuze van kleding van de vrouwen die suggereerden te kiezen voor ‘casual sex’. Weliswaar was over het geheel genomen de meest gekozen kleur zwart (wat trouwens ook heel sexy kan zijn), maar het verschil in keuze voor zwart was tussen beide groepen niet erg groot. Dat gold ook voor blauw en groen (andere kleuren zijn niet onderzocht). De focus lag duidelijk op rood.

Waarnemen noch ‘showen’ van kleuren is vrijblijvend. Kleuren kunnen fungeren als symbolen; ze bepalen posities en drukken gevoelens uit. Daarbij wel de kanttekening dat betekenis en symboliek van kleuren vooral een culturele achtergrond heeft.

Dit alles neemt niet weg dat onderstaand schilderij van Tamara de Lempicka inderdaad een minder zwoele sfeer krijgt als we haar ‘pink tunic’ veranderen in aardappelzakbruin:

Tamara-De-Lempicka-Pink-Tunic

Tamara de Lempicka (1898 – 1980)
The pink tunic (1927)
Olieverf op doek (73 x 116 cm)
Particuliere collectie

Tamara-De-Lempicka-Pink-Tunic 2

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, cultuur, kleur, lichaamstaal, onderzoek, psychologie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s