WAAROM HET LEVEN VAN LINKS NAAR RECHTS GAAT ALS JE OUDER WORDT

De ‘trap des levens’ of ook wel de ‘trap des ouderdoms’ genaamd, was een belangrijk vergankelijkheidssymbool uit de zestiende eeuw. Links begint de jeugd de trap te bestijgen en rechts daalt de ouderdom deze weer af, om uiteindelijk te eindigen in het graf.
Dat ziet er zo uit:trapdesouderdoms 3

Het begint natuurlijk met de geboorte en de jeugd:

trapdesouderdoms 4

Het hoogtepunt in het leven situeert de maker rond de 50 jaar, want op die leeftijd bevindt het echtpaar zich op de bovenste trede. Daarna gaat het rap bergaf, zowel letterlijk als figuurlijk. Uiteindelijk komt de dood, met zeis en al, op de alleszins respectabele leeftijd van 110 jaar!

trapdesouderdoms 2

Nu gaat het mij niet in eerste instantie om de gravure zelf, maar om het feit dat deze illustreert wat ik eerder al eens in een blog heb geschreven: wij ‘lezen’ een afbeelding van links naar rechts.
Dit hang naar alle waarschijnlijkheid samen met onze schrijfrichting: of het nu de tijdas is in een grafiek of de tijdbalk in een geschiedenisboek, chronologie gaat altijd van links naar rechts.

De psycholoog Douwe Draaisma haalt in zijn boek ‘Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt’ (Rainbow Paperbacks / 2001) onderzoek aan door de psycholoog E.L. Zwaan (Links en rechts in waarneming en beleving. Een experimenteel onderzoek naar de invloed van de schrijfrichting op de functies van links en rechts in de waarneming) uit 1965.
Deze heeft in Israël experimenten gedaan met proefpersonen die Hebreeuws als moedertaal hadden:

‘Zij legden een kaartje dat ”voorafgaand” voorstelde in meerderheid rechts van het kaartje met “later”. Bij hetzelfde experiment in Nederland legde nagenoeg iedereen “voorafgaand” links van “later”.’

Onnodig te zeggen dat men het Hebreeuws van rechts naar links schrijft.
Datzelfde geldt voor de Arabische talen. In de eerder aangehaalde blog noemde ik de Saoudische kunstenaar Ahmed Mater en dit werk:

5585680344_d1591ce619_z - kopie

Bron: https://www.flickr.com/photos/ahmedmater/5585680344/ 

Het is getiteld ‘Evolution of man’ en dateert uit 2010. Het achterliggende idee is dat oliehebzucht leidt tot zelfvernietiging van de mens. Hoewel ik het werk op verschillende websites op uiteenlopende wijzen zie afgebeeld, moet het bekeken worden van rechts naar links; de dominante tekstrichting in de Arabische wereld en derhalve de richting van de chronologie aldaar.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, cultuur, onderzoek, psychologie, spiegelbeeld, waarneming en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s