POP-OUT-EFFECT

Een rondje is iets anders dan een vierkantje.
Dat geldt ook voor groen en oranje.
Nogal wiedes toch?
Inderdaad.

Als je nu een veld hebt met heel veel oranje vierkantjes en je doet daat een enkel groen rondje tussen, dan zal dat laatste meteen heel erg opvallen.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

visueel zoeken 7

Niks aan zult u zeggen. En daarin heeft u helemaal gelijk.
In de waarnemingspsychologie heet dit het pop-out-effect.

Maar we gaan het iets ingewikkelder maken.
Naast heel veel oranje vierkantjes voegen we nu ook een
aantal groene vierkantjes en welgeteld één groen rondje toe.
Aan u de taak om het groene rondje er zo snel mogelijk tussen te vinden.

visueel zoeken 6

Een stuk moeilijker, zoals u kunt zien. We moeten nu niet alleen onderscheid maken tussen kleuren, maar ook tussen vormen (vierkantje of rondje) met dezelfde kleur.
En dat vergt meer zoekwerk.

Aanzienlijk meer zoekwerk, zoals blijkt uit dit grafiekje:

visueel zoeken 5

  • Feature search (feature = kenmerk) wil zeggen dat we zoeken naar een item (groene rondje) dat opvallende kenmerken heeft. Er zijn geen visuele afleiders, dus het item is zo gevonden. Het maakt ook niet uit of er 4, 16 of 64 andere items aanwezig zijn. Die zijn toch allemaal hetzelfde (oranje vierkantje) en afwijkend van wat we zoeken (groen rondje).
  • Conjunctive search (conjunctive = verbindend of samengaand) is een stuk lastiger. Het kost duidelijk meer tijd om het tussen oranje vierkantjes en groene vierkantjes te vinden. Als er sprake is van vier andere items én het groene rondje is aanwezig, dan verschilt het niet van de feature search, maar bij zestien items verdubbelt die zoektijd bijna.

Vooral als het groene rondje afwezig is, zoals blijkt.
Het is nu eenmaal lastiger zoeken naar iets wat er niet is, want dan kun je het niet vinden. Het maakt, als het gezochte item (groen rondje) aanwezig is, niet zoveel uit of er sprake is van zestien of vierenzestig afleidende (groene vierkantjes) items. Als het echter niet aanwezig is, kost het aanzienlijk meer tijd om de afwezigheid vast te stellen; er zijn teveel visuele afleiders en het gezochte item springt er niet uit.

Een aardig testje voor wie wil ervaren hoe visuele afleiders werken:
http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/visueelzoeken.res/frames.html

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in kleur, onderzoek, psychologie, test, waarneming en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s