ANAMORFOSE

Het oog laat zich makkelijk in het ootje nemen. Vooral als het om tweedimensionale beelden gaat. Kijk maar eens naar onderstaand filmpje. In eerste instantie verwachtte ik dat er een trucje zou worden uitgehaald met de Rubik’s cube. Dat bleek ook het geval, alleen anders dan gedacht.

Dit heet anamorfose.
Op internet vond ik deze definitie: Een anamorfose is een afbeelding die op het eerste zicht vervormd lijkt. Wanneer ze bekeken wordt vanuit een speciale hoek, of met behulp van een speciaal gevormde spiegel, komt de originele figuur tevoorschijn. De betekenis van het woord anamorfose is: “terug in beeld brengen”.

Anamorfose werkt omdat we te maken hebben met een tweedimensionale weergave en de afbeeldingen zien onder een bepaalde hoek. Zodra dat niet (meer) het geval is, dan werkt de truc niet. Zoals het filmpje ook laat zien.

De anamorfose ontstond tijdens de Renaissance. Kunstenaars streefden naar een zo realistisch mogelijke weergave. Vandaar het belang dat men hechtte aan het juiste perspectief. Soms gebruikten schilders dit ook om te laten zien wat zij zoal konden.
Zo ontstond de anamorfose: een schilderij waarvan de afbeelding slechts op een bepaalde manier correct waar te nemen is. Een voorbeeld is de zogenaamde memento mori (gedenk te sterven), meestal te zien in de vorm van een vervormde schedel die ergens in het schilderij verwerkt zit en met een moraliserend vingertje wijst op de sterfelijkheid van de mens.

Een kunstenaar die zich met dit genre bezighield was Hans Holbein de Jonge (1497 – 1543). Hij is onder andere bekend van schitterende portretten van Erasmus en een imponerende Hendrik VIII (die net zo breed lijkt als hij lang is).

hans_holbein_the_younger_-_the_ambassadors_-_google_art_project

Hans Holbein de Jonge (1497 – 1543)
De Ambassadeurs (1533)
Olieverf op paneel (209 x 207 cm)
National Gallery, Londen

Van hem is het schilderij ‘De Ambassadeurs’ uit 1533. Op de voorgrond zien we een vreemd element, alsof er tijdens het schilderen iets misgegaan is. Alleen vanuit een bepaalde hoek zien we dat dit een schedel is. Vanuit die hoek bezien is de rest van het paneel echter weer volkomen vertekend. Een typisch memento mori: uiteindelijk is alles ijdelheid en vergeefs.

holbein-schedel

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, diepte, visuele illusie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s