HERFSTLICHT, PRECISIONISME EN HOOGBOUW

Het was afgelopen zondag prachtig weer. Een ideale gelegenheid voor een wandeling. Ik kwam zodoende langs het flatgebouw ‘De Plantage’ in Kralingen-West.
Het gebouw stamt uit 1958 en is ontworpen door de architect W.J. Fiolet.
Over de architect, noch over het gebouw valt veel te vinden op internet.
Ik lees: ‘Voor de gemeente Rotterdam is het van algemeen belang vanwege cultuurhistorische en architectuurhistorische waarde. Mede van belang vanwege stedenbouwkundige waarde als enige hoogbouwelement in het na de oorlog herbouwde deel van Kralingen en vanwege de betekenis voor het oeuvre van de architect is het gebouw aangewezen als gemeentelijk monument.’
Daar moeten we het dan mee doen.

Alles welbeschouwd is ‘De Plantage’ van zichzelf geen opzichtig gebouw. Wel mooi op een bescheiden manier. Het ligt aan de rand van een water en een veldje met wat bomen. Dat maakt het, mede omdat er verder geen echte hoogbouw omheen staat alsnog opvallend, zelfs markant.
Ronduit mooi en opvallend is het glazen trappenhuis. En daar stond zondag een uitbundige herfstzon op te schijnen. Reden om een foto te maken.

20161016_150614

Thuisgekomen bekeek ik de foto en moest ineens denken aan het schilderij ‘Windows’ van de Amerikaanse schilder en fotograaf Charles Sheeler (1883 – 1965). Sheeler is in ons land niet erg bekend en bij mijn weten is zijn werk in geen enkele collectie vertegenwoordigd. Hij wordt als schilder gerekend tot het modernisme, maar dat is een nogal breed begrip. Meer precies: zelf rekende hij zich tot het precisionisme, een stroming waarvan ik tot vandaag eigenlijk nooit had gehoord. Het wordt ook wel kubistisch realisme genoemd en met die term komen we wat dichter bij huis.

sheeler-3

Charles Sheeler (1883 – 1965)
Windows (c. 1952)
Olieverf op doek 81.3 x 51.4 cm
Hirschl and Adler Galleries, New York

Tot zijn onderwerpen behoren vooral stedelijk hoogbouw en industriële complexen. Niet zo verwonderlijk voor een modernist die schildert in grote, rechte en statische kleurvlakken. Dat ‘groot’ moeten we overigens wel met een korreltje zout nemen, aangezien zijn doeken i.h.a. toch vrij bescheiden van formaat zijn.
Maar hij schilderde niet alleen flatgebouwen en fabrieken. Zo heeft hij ook schilderijen gemaakt van het nationale park Yosemite in het westen van de Verenigde Staten.

Een voorbeeld is ‘Sun, Rock and Trees No. 2.’ Hier geen rechtehoekige kleurvlakken. Alles lijkt in beweging. In de verte doet het aan als een Japanse houtsnede. Wat blijft is de intense aandacht voor zonlicht; datzelfde licht dat mij zondag trof op het flatgebouw in Kralingen-West.

1969.47.73 001

Charles Sheeler (1883 – 1965)
Sun, Rock and Trees No. 2 (c. 1952)
Olieverf op doek 59 x 84 cm
Smithsonian American Art Museum, Washington D.C.
Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, licht, waarneming en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s