WEER EENS OMGEKEERD

In de jaren zeventig lanceerde een Amerikaanse waspoederfabrikant een reclamecampagne in het Midden-Oosten. Voordien liet deze de reclame verzorgen door zijn lokale handelaren, maar de fabrikant streefde naar uniformiteit in zijn reclame-uitingen en wilde een grote slag slaan. Hij liet de campagne daarom verzorgen door flitsende reclamejongens uit Amerika. 

Omdat televisie nog een tamelijk onbekend fenomeen was in de regio en tijdschriften niet veel gelezen werden vanwege laaggeletterdheid, leek het een goede zet om gebruik te maken van affiches op billboards langs de wegen met de volgende simpele boodschap:

wasmachine - kopie

Duidelijk genoeg zou je zeggen:
Vuil shirt in de wasmachine met waspoeder X resultaat een prachtig schoon shirt

Het resultaat van de campagne was echter geen succes.
Sterker nog:
De verkoop kelderde dramatisch!
Daar was de fabrikant natuurlijk niet blij mee en hij wilde dan ook weten wat er misgegaan was.

Al snel bleek het volgende: Wij lezen van links naar rechts en dit blijkt ook diepgaande invloed te hebben op de manier waarop we de wereld bekijken.
We ‘lezen’ afbeeldingen daardoor ook van links naar rechts en dat heeft natuurlijk consequenties voor de interpretatie van de gehanteerde beeldtaal.
Het Arabische schrift gaat echter van rechts naar links.
De wakkere reclameboys uit de VS hadden daar geen rekening mee gehouden. Want hoe ‘lazen’ de mensen ter plekke de affiches?
Zo dus:

wasmachine2 - kopie

Schoon shirt in de wasmachine met waspoeder X shirt komt er vuil uit!

Dat was natuurlijk geen aanbeveling voor het betreffende waspoeder.
Lees hier meer over dit fiasco.

Toch had ik altijd mijn bedenkingen over dit verhaal. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit het originele affiche gezien. Ook Dr. M. Anil Ramesh, naar wiens website ik zojuist verwees, geeft geen informatie over het merk waspoeder, noch over het jaar waarin dit fiasco plaatsvond. Het hele verhaal bleef dus nogal onbestemd.
Broodje aap? Gevalletje Diederik Stapel?
Zou kunnen.

Maar onlangs kwam ik iets tegen dat een bevestiging lijkt te zijn van de stelling dat leesrichting ook van invloed is op kijkrichting. Tijdens een uitzending van het zondagse programma ‘Buitenhof’ van 1 mei, liet de Arabiste Laila al-Zwaini in de rubriek Schuim & As een afbeelding zien van werk van de Saoudische kunstenaar Ahmed Mater.
Het is getiteld ‘Evolution of man’ en dateert uit 2010.
Het achterliggende idee is dat oliehebzucht leidt tot zelfvernietiging van de mens.

5585680344_d1591ce619_z - kopie

Bron: https://www.flickr.com/photos/ahmedmater/5585680344/ 

Hoewel ik het werk op verschillende websites op uiteenlopende wijzen zie afgebeeld, moet het bekeken worden van rechts naar links; de dominante tekstrichting in de Arabische wereld.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in beeldende kunst, cultuur, psychologie, spiegelbeeld en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op WEER EENS OMGEKEERD

  1. Pingback: ‘SERVICE WITH A SMILE’ | BEELDTAAL

  2. Pingback: WAAROM HET LEVEN VAN LINKS NAAR RECHTS GAAT ALS JE OUDER WORDT | BEELDTAAL

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s